البارت الثاتى
لتصدم رؤى حين تجد زياد داخل الشركة ويدور ف رأسها الف سؤال
لتنتظر دورها في صمت
حياة : آنسة رؤى اتفضلى
لتدخل رؤى المكتب وتجد زياد جالس خلف المكتب ويمسك بيده ورق
زياد وهو ينظر ف الورق اتفضلى اقعدى
لتجلس رؤى
زياد: اسمك ايه
رؤى: رؤى مصطفى
لينتبه زياد للصوت اهى فعلا البنت اللى هو خبطها
زياد: هو انتى طبعا جاية تشتغلى
رؤى: كلك نظر
زياد: لسانك دا عايز قطعة
رؤى: عن اذنك
زياد: ع فين انتى فاهمة دخول الحمام زى خروجه من اتفضلى استلمى شغلك وعايز اشوفلك غلطة الشغل
رؤى: براحة ع نفسك
ليضرب الجرس لتاتى لة حياة
حياة: نعم يامستر زياد
زياد: وديها مكتبها
حياة: اتفضلى
لتاخذها حياة لمكتبها
حياة: دا بقى ياستى مكتبك ولو عوزتى حاجة انا موجودة
رؤى ببتسامة: ميرسى جدا.
ليرن الهاتف ترد رؤى وتجدة زياد
زياد: اطلبيلى قهوة وهاتى ورق الصفقة وتعالى
لتدخل لة بالورق المطلوب
رؤى : اتفضل
ليأخذ منها الورق ولم ينظر لها
زياد: انتى متجوزة
لتتفاجئ من سؤالة: لا مش متجوزة بس دا اية علاقتة بالصفقة
زياد : بطلى لماضة ولا مخطوبة
رؤى: لا
زياد: طب روحى كملى شغلك
لتستاذن وتخرج من مكتبة
وبعد انتهاء اليوم يخرج زياد من مكتبة ويجدها نائمة ع المكتب ليضرب بيدة ع المكتب لتفزع رؤى
زياد: انتى جاية تنامى هنا يا آنسة
رؤى: انا اسفة بس لقيت معنديش شغل قولت.....
زياد: قولتى تريحى شوية اخر مرة اخرج الاقيكى نايمة
لتيشير لة بنعم
ف المساء تفتح رؤى الباب وتدخل المنزل
تندة ع امها تجدها بالمطبخ لتقبل خدها : امال وتين فين
ميرفت : ف اوضتها
رؤى: طيب انا هدخل انام عشان مش قادرة اول يوم شغل بقى
ميرفت: ربنا يقدرك يابنتى ويرزقك ويجعلك ف كل خطوة سلامة
رؤى: اللهم امين
*******************
ف غرفة وتين
تدخل رؤى تجدها جالسة ع السرير تتصفح صفحات الفيس بوك وتضع الهاند فرى ف اذنها
لتجلس أمامها
وتين: اية اللى اخرك انتى استلمى الشغل
رؤى: اة ياستى والنهاردة كان أول يوم
وتين: مبروك يارؤى
رؤى: اللة يبارك فيكى ياحبيبتى
وتمد لها يدها ببعض النقود
وتين بعدم فهم: اية دا بتوع اية
رؤى: انزلى هاتى بيهم هدوم للجامعة بدل الطقمين اللى بتروحي بيهم طول الاسبوع
وتين: بس انا مشتكتش
رؤى: وانا مش عايزة حد احسن منك خدى بقى
لتاخذهم وتين وتحصن اختها وتنظر ليدها
وتين بخضة: اية دا يا رؤى اية اللى ف ايدك دا
رؤى: دا جرح بسيط عربية خبطتنى الصبح بس الحمد للة عدت ع خير
وتين: مش تاخدى بالك
رؤى: الحمد للة يلا تصبحى ع خير
وتين: وانتى من اهلة
*******************
تشرق الشمس لتعلن عن بدء يوم جديد
يستيقظ ادم مبكرا ويغير ثيابة وينزل ليقابل ندى ابنة عمة ع السلم
ندى : صباح الخير يا ادومى
لم يرد عليها
ندى: ادم بكلمك
لينظر لها بشمئزاز : وانا مش عايز ارد
ليخرج زياد من غرفتة بعد أن غير ثيابة هو الآخر ويقابل ملك اخت ندى تخرج من غرفتها
ملك: صباح الخير يا زيزو
زياد: صباح الفل يالوكا
لينزلوا ويجلس الجميع ع السفرة
وبعد الانتهاء من الطعام يذهب كلا من ادم وزياد للشركة
ادم وزياد: صباح الخير
حياة : صباح النور
ليذهب زياد لمكتبة : صباح الخير
رؤى: صباح النور
زياد : هتيلى قهوة
رؤى: حاضر وف ورق عايز امضاء حضرتك
زياد : طب هاتية وتعالى
*******************
ف الجامعة
مروة : الواد عمر منزلش عينة من عليكى
وتين: سيبك منة
مروة: دا جاى علينا
عمر: ياصباح الجمال
مروة : صباح النور ياعمر
عمر وهو ينظر لوتين:هو العسل مش هيصبح عليا
وتين: مش صبحت اتكل ع اللة
عمر: براحة عليا
وتين وهى تقف من مكانها : يلا يامروة
ليمسكها عمر من معصمها لتصفعة وتين ع وجهه
لتشهق مروة: وتين أهدى
وتين وبدأ صوتها يعلو وتلتفت الانظار لهم: حسك عينك تقربلى ولا تلمسنى تانى انت فاهم
ليقترب عمر منها ويرفع يدة ليضربها ليمسك يدة الأمن وياخذوهم الى مكتب العميد
*******************
تدخل رؤى المكتب : دا يافندم الورق اللى عايزة امضاء
ليرن هاتفها
زياد: رؤى لو سمحتى فونك سايلنت اثناء الشغل
رؤى: انا اسفة بس ممكن ارد
زياد: اتفضلى
لتجيب رؤى ع الهاتف وتجد اختها تبكى
رؤى: الو
وتين: رؤى الحقينى
رؤى بخضة: ف اية ماما حصلها حاجة
لتحكى لها وتين ما حدث
رؤى: طب انا جيالك حالا أهدى
زياد: خير
رؤى: انا لازم امشى دلوقتى
زياد؛ خير مامتك فيها حاجة
رؤى: لا اختى واحد حاول يضربها ف الجامعة
زياد: طب يلا
رؤى: يلا ع فين
زياد : انا جاى معاكى
ليذهبوا سويا لجامعة اختها ويدخلوا مكتب العميد
العميد: اهلا زياد بية اتفضل
ليجلس ويشير لرؤى أن تجلس
العميد: اية المفاجأة الحلوة دى
زياد؛ واللة انا جاى ف مشكلة
العميد؛ تحت امرك
زياد: انا عايز افهم اية اللى حصل
العميد: لا دا مشكلة بين الولاد واتحلت هى وتين تقربلك
زياد: اة اخت خطيبتى
لتنظر لة وتين ورؤى
العميد: دا شرف لينا
زياد وهو ينظر لعمر: لو عرفت انك قربتلها تانى انا همحيك من ع الارض وياخذ وتين ورؤى ويستاذن من العميد ويذهب
ليصل وتين لمنزلها ويذهب برؤى للشركة مرة أخرى
يدخل مكتبة ويطلب من رؤى أن تأتى
تأتى رؤى لة
زياد: اقعدى يارؤى
لتجلس رؤى أمامة
زياد: تتجوزينى
رؤى ف حالة ذهول
زياد: انتى سمعانى
رؤى: ايوا يافندم بس......
زياد: بي اية ف حد ف حياتك
رؤى: لالا بي انا مش بفكر ف الجواز دلوقتى
زياد: طب هديكى وقت تفكرى
رؤى: عن اذنك يافندم.
وينتهى اليوم
**********************
ف الصباح ف القصر
يجلس الجميع ع السفرة يتناولون الإفطار
زياد: ادم عايز اتكلم معاك ف موضوع
ادم: خير
زياد: انا عايز اخطب
لتنظر لة ملك ونور بفرحة
سهير: صحيح يازياد
زياد: اة يا امى
مديحة : ماهى ملك اهى زى الفل ولا لازم تتجوز من برا
ملك: اية ياماما الكلام دا انت هتغصبية علينا
سهير: انتى بايعة بناتك
ادم: ودى تطلع مين
زياد: رؤى السكرتيرة الجديدة
ادم: طب سيبنى اسال عليها الاول
مديحة: وكمان سكرتيرة
زياد: انا رايح الشركة عشان معملش جريمة ع الصبح
ليكاد أن يخرج من باب القصر ولكن بوقفة صوت .......rahoofa
لتصدم رؤى حين تجد زياد داخل الشركة ويدور ف رأسها الف سؤال
لتنتظر دورها في صمت
حياة : آنسة رؤى اتفضلى
لتدخل رؤى المكتب وتجد زياد جالس خلف المكتب ويمسك بيده ورق
زياد وهو ينظر ف الورق اتفضلى اقعدى
لتجلس رؤى
زياد: اسمك ايه
رؤى: رؤى مصطفى
لينتبه زياد للصوت اهى فعلا البنت اللى هو خبطها
زياد: هو انتى طبعا جاية تشتغلى
رؤى: كلك نظر
زياد: لسانك دا عايز قطعة
رؤى: عن اذنك
زياد: ع فين انتى فاهمة دخول الحمام زى خروجه من اتفضلى استلمى شغلك وعايز اشوفلك غلطة الشغل
رؤى: براحة ع نفسك
ليضرب الجرس لتاتى لة حياة
حياة: نعم يامستر زياد
زياد: وديها مكتبها
حياة: اتفضلى
لتاخذها حياة لمكتبها
حياة: دا بقى ياستى مكتبك ولو عوزتى حاجة انا موجودة
رؤى ببتسامة: ميرسى جدا.
ليرن الهاتف ترد رؤى وتجدة زياد
زياد: اطلبيلى قهوة وهاتى ورق الصفقة وتعالى
لتدخل لة بالورق المطلوب
رؤى : اتفضل
ليأخذ منها الورق ولم ينظر لها
زياد: انتى متجوزة
لتتفاجئ من سؤالة: لا مش متجوزة بس دا اية علاقتة بالصفقة
زياد : بطلى لماضة ولا مخطوبة
رؤى: لا
زياد: طب روحى كملى شغلك
لتستاذن وتخرج من مكتبة
وبعد انتهاء اليوم يخرج زياد من مكتبة ويجدها نائمة ع المكتب ليضرب بيدة ع المكتب لتفزع رؤى
زياد: انتى جاية تنامى هنا يا آنسة
رؤى: انا اسفة بس لقيت معنديش شغل قولت.....
زياد: قولتى تريحى شوية اخر مرة اخرج الاقيكى نايمة
لتيشير لة بنعم
ف المساء تفتح رؤى الباب وتدخل المنزل
تندة ع امها تجدها بالمطبخ لتقبل خدها : امال وتين فين
ميرفت : ف اوضتها
رؤى: طيب انا هدخل انام عشان مش قادرة اول يوم شغل بقى
ميرفت: ربنا يقدرك يابنتى ويرزقك ويجعلك ف كل خطوة سلامة
رؤى: اللهم امين
*******************
ف غرفة وتين
تدخل رؤى تجدها جالسة ع السرير تتصفح صفحات الفيس بوك وتضع الهاند فرى ف اذنها
لتجلس أمامها
وتين: اية اللى اخرك انتى استلمى الشغل
رؤى: اة ياستى والنهاردة كان أول يوم
وتين: مبروك يارؤى
رؤى: اللة يبارك فيكى ياحبيبتى
وتمد لها يدها ببعض النقود
وتين بعدم فهم: اية دا بتوع اية
رؤى: انزلى هاتى بيهم هدوم للجامعة بدل الطقمين اللى بتروحي بيهم طول الاسبوع
وتين: بس انا مشتكتش
رؤى: وانا مش عايزة حد احسن منك خدى بقى
لتاخذهم وتين وتحصن اختها وتنظر ليدها
وتين بخضة: اية دا يا رؤى اية اللى ف ايدك دا
رؤى: دا جرح بسيط عربية خبطتنى الصبح بس الحمد للة عدت ع خير
وتين: مش تاخدى بالك
رؤى: الحمد للة يلا تصبحى ع خير
وتين: وانتى من اهلة
*******************
تشرق الشمس لتعلن عن بدء يوم جديد
يستيقظ ادم مبكرا ويغير ثيابة وينزل ليقابل ندى ابنة عمة ع السلم
ندى : صباح الخير يا ادومى
لم يرد عليها
ندى: ادم بكلمك
لينظر لها بشمئزاز : وانا مش عايز ارد
ليخرج زياد من غرفتة بعد أن غير ثيابة هو الآخر ويقابل ملك اخت ندى تخرج من غرفتها
ملك: صباح الخير يا زيزو
زياد: صباح الفل يالوكا
لينزلوا ويجلس الجميع ع السفرة
وبعد الانتهاء من الطعام يذهب كلا من ادم وزياد للشركة
ادم وزياد: صباح الخير
حياة : صباح النور
ليذهب زياد لمكتبة : صباح الخير
رؤى: صباح النور
زياد : هتيلى قهوة
رؤى: حاضر وف ورق عايز امضاء حضرتك
زياد : طب هاتية وتعالى
*******************
ف الجامعة
مروة : الواد عمر منزلش عينة من عليكى
وتين: سيبك منة
مروة: دا جاى علينا
عمر: ياصباح الجمال
مروة : صباح النور ياعمر
عمر وهو ينظر لوتين:هو العسل مش هيصبح عليا
وتين: مش صبحت اتكل ع اللة
عمر: براحة عليا
وتين وهى تقف من مكانها : يلا يامروة
ليمسكها عمر من معصمها لتصفعة وتين ع وجهه
لتشهق مروة: وتين أهدى
وتين وبدأ صوتها يعلو وتلتفت الانظار لهم: حسك عينك تقربلى ولا تلمسنى تانى انت فاهم
ليقترب عمر منها ويرفع يدة ليضربها ليمسك يدة الأمن وياخذوهم الى مكتب العميد
*******************
تدخل رؤى المكتب : دا يافندم الورق اللى عايزة امضاء
ليرن هاتفها
زياد: رؤى لو سمحتى فونك سايلنت اثناء الشغل
رؤى: انا اسفة بس ممكن ارد
زياد: اتفضلى
لتجيب رؤى ع الهاتف وتجد اختها تبكى
رؤى: الو
وتين: رؤى الحقينى
رؤى بخضة: ف اية ماما حصلها حاجة
لتحكى لها وتين ما حدث
رؤى: طب انا جيالك حالا أهدى
زياد: خير
رؤى: انا لازم امشى دلوقتى
زياد؛ خير مامتك فيها حاجة
رؤى: لا اختى واحد حاول يضربها ف الجامعة
زياد: طب يلا
رؤى: يلا ع فين
زياد : انا جاى معاكى
ليذهبوا سويا لجامعة اختها ويدخلوا مكتب العميد
العميد: اهلا زياد بية اتفضل
ليجلس ويشير لرؤى أن تجلس
العميد: اية المفاجأة الحلوة دى
زياد؛ واللة انا جاى ف مشكلة
العميد؛ تحت امرك
زياد: انا عايز افهم اية اللى حصل
العميد: لا دا مشكلة بين الولاد واتحلت هى وتين تقربلك
زياد: اة اخت خطيبتى
لتنظر لة وتين ورؤى
العميد: دا شرف لينا
زياد وهو ينظر لعمر: لو عرفت انك قربتلها تانى انا همحيك من ع الارض وياخذ وتين ورؤى ويستاذن من العميد ويذهب
ليصل وتين لمنزلها ويذهب برؤى للشركة مرة أخرى
يدخل مكتبة ويطلب من رؤى أن تأتى
تأتى رؤى لة
زياد: اقعدى يارؤى
لتجلس رؤى أمامة
زياد: تتجوزينى
رؤى ف حالة ذهول
زياد: انتى سمعانى
رؤى: ايوا يافندم بس......
زياد: بي اية ف حد ف حياتك
رؤى: لالا بي انا مش بفكر ف الجواز دلوقتى
زياد: طب هديكى وقت تفكرى
رؤى: عن اذنك يافندم.
وينتهى اليوم
**********************
ف الصباح ف القصر
يجلس الجميع ع السفرة يتناولون الإفطار
زياد: ادم عايز اتكلم معاك ف موضوع
ادم: خير
زياد: انا عايز اخطب
لتنظر لة ملك ونور بفرحة
سهير: صحيح يازياد
زياد: اة يا امى
مديحة : ماهى ملك اهى زى الفل ولا لازم تتجوز من برا
ملك: اية ياماما الكلام دا انت هتغصبية علينا
سهير: انتى بايعة بناتك
ادم: ودى تطلع مين
زياد: رؤى السكرتيرة الجديدة
ادم: طب سيبنى اسال عليها الاول
مديحة: وكمان سكرتيرة
زياد: انا رايح الشركة عشان معملش جريمة ع الصبح
ليكاد أن يخرج من باب القصر ولكن بوقفة صوت .......rahoofa
تعليقات
إرسال تعليق